enquete, vkoz, review

4 manieren waarop jij feedback kunt vragen aan je deelnemers

Om te testen of je je doelen van je event hebt behaald en het bepalen van de ROI, kun je feedback aan je deelnemers vragen. Met bruikbare feedback laat je je evenement groeien en zorg je voor een betere bezoekerservaring. Maar hoe kun je het beste feedback verzamelen? Hieronder lees je 4 manieren waarop jij feedback kunt vragen aan je deelnemers.

digitale enquete na je eventEnquête versturen na afloop van je event
De meest bekende en gebruikelijke manier om feedback aan je deelnemers te vragen: een enquête versturen via de mail na afloop van het evenement. Je wilt namelijk de mening van je bezoekers horen. Je kunt in zo’n enquête zoveel (verschillende) vragen kwijt als je wilt. Maar hoeveel respondenten levert dit op? Wij adviseren onze klanten hoe je een effectieve enquête kunt opstellen om zo veel mogelijk bruikbare antwoorden te krijgen.

 

Inzetten van een whiteboardmessage board
Als je op je evenement gebruik hebt gemaakt van een whiteboard voor bijvoorbeeld het noteren van de inspiratiesessies of ingezet bij de registratie, kun je deze goed inzetten bij het verkrijgen van feedback. Laat je deelnemers bijvoorbeeld tips en tops noteren. Dit is een goede manier van feedback vragen. Je verplicht je deelnemers om na te denken over hun mening van het event en verhoogt aanzienlijk de kans op antwoorden. Of laat je deelnemers met elkaar sparren. Laat ze tekenen, reageren op stellingen of maak gebruik van post-its. Diverse mogelijkheden om essentiële feedback te ontvangen!

 

KlanttevredenheidMaak gebruik van de keycords
De makkelijkste manier is vragen of je deelnemers hun keycord willen achterlaten om hiermee te stemmen. Je kunt dan drie bakjes neerzetten met smileys erop: een ontevreden, neutrale en blije smiley. De kans hiermee is wel dat je bakje met de blije smiley het volst komt te zitten en je hier niet mee kunt testen of je je doelen hebt behaald. Gebruik deze methode daarom in combinatie met een andere manier van feedback vragen. Vraag je deelnemers bijvoorbeeld nog om een tip. Hiermee verhoog je de feedback op je event! 

 

enquete vkoz

Krijg onmiddellijke feedback tijdens je evenement
Het evenement zelf is het uitgelezen moment om directe feedback te krijgen terwijl je bezoekers er nog middenin zitten. Zulk praktisch onderzoek kan op meerdere manieren worden verricht terwijl een evenement in volle gang is. Bijvoorbeeld via een eventapp of QR-codes op het grote scherm aan het einde van elke presentatie, die bezoekers kunnen scannen, om een enquête op hun eigen telefoon in te vullen. Of laat medewerkers met een tablet bezoekers face-to-face vragen een snelle enquête in te vullen. Als je bezoekers persoonlijk aanspreekt, zullen ze eerder stoppen en je enquête invullen. Ook een idee is om de deelnemers te belonen met een prijs.

Heb jij je doelen van je event behaald? Bereken de ROI van je evenement middels deze zeven stappen.

Meer weten over manieren waarop je feedback kunt vragen of wil je andere tips voor het organiseren van een congres? VKOZ events & communicatie denkt graag met je mee. Bel 010-2107961 of stuur een mail naar info@vkoz.nl.

Sanne Dits

Scroll naar boven