Evenement
Over Eline Kentie: fotograaf met mensenkennis
1 augustus 2017
tips voor een sterk team
5 tips om een sterk eventteam aan te sturen
25 september 2017
VKOZ return on investment

7 stappen om de ROI van jouw event te berekenen

Iedere euro die je steekt in het organiseren van een event moet het liefst worden terugverdiend in sales, naamsbekendheid, meer klanten of keiharde euro’s. Om dit te bereiken is het van belang om te werken vanuit een doelstelling en deze vervolgens te meten om uiteindelijk je Return on Investment (ROI) te berekenen. Je doet dat met deze 7 stappen.
Stap 1: Bepaal de doelstelling
Onderaan de streep moet een evenement een plusje opleveren. Ieder evenement moet winst maken, anders is de ROI negatief en dat wil je niet. De volgende vragen moet je stellen: wat is het probleem, of de kans, die ik met dit event wil bereiken? Is een evenement voor deze doelstelling de beste oplossing? Welke activiteiten zijn nodig om de doelstelling te bereiken en hoe past het in onze marketingmix?
DON’T: het organiseren van een evenement zonder doelstelling is weggegooid geld
Stap 2: Bepaal wat het gewenste effect is bij jouw gasten
Wat moeten jouw gasten na afloop van het event gaan doen? De echte waarde van een evenement zit hem in de acties die je bezoekers gaan nemen na afloop, of zelfs tijdens je evenement. Zelfs het gedrag vóór een evenement kan beïnvloed worden, denk maar aan een incentive. Het is niet genoeg dat ze alleen denken of voelen, het gaat ook om doen. De vraag die je hierbij op weg helpt is: waarom doen ze dat nu al niet?
Stap 3: Bepaal wat de learning experience op het event moet zijn
Hoe gaan jouw gasten doen wat je beschreven hebt in stap 2? Effectief leren is leren door middel van belevingen, met alle vijf de zintuigen die geprikkeld moeten worden. Wat moeten ze leren/ beleven op het event om hun gedrag te doen veranderen? Op het evenement krijg je informatie, maar omdat het live is ondergaat jouw gast dit met andere gasten, wat zorgt voor vertrouwen. De houding van de bezoeker t.o.v. jouw merk verander je met een lerende belevenis.
Stap 4: Creëer een omgeving waar jouw gast door beleving kan leren
De learning experience kan niet gescheiden worden van de omgeving waar het in moet gebeuren. Onderzoek toont aan dat elementen als licht, muziek, kleur en catering invloed hebben op het leren tijdens een belevenismoment als een event. Daarbij is bijvoorbeeld gebleken dat het concept en de aankleding van een presentatie meer impact heeft dan de daadwerkelijke content. Kortom, zorg voor een leeromgeving met impact.
DO: Inspireer, creëer, innoveer en profiteer. Maak gebruik van innovaties als de catchbox om een standaard zaal-zit-luister concept interactief te maken. Laat mensen netwerken d.m.v. shake-on of NetworkTables. Of creëer met virtual of augmented reality een nieuwe beleving. Zet een conceptcateraar in voor creatieve hapjes en gerechten en vraag een professionele decorateur voor een metamorfose van de locatie.
Stap 5: Meet tevredenheid en geplande acties
Na afloop van het evenement is het het tijd om te meten. Begin met de basis en evalueer de leeromgeving. Voldeed het evenement aan de verwachtingen? Kunnen de gasten gebruikmaken van wat ze geleerd hebben? Wat plannen de gasten anders te gaan doen na het bezoek van het event? Als ze geen actie gepland hebben, heeft het evenement geen waarde gehad. Meet dit direct na het evenement.
Stap 6: Meet wat geleerd is en hoe hun gedrag veranderd is
Wat hebben de deelnemers geleerd? Hoe is hun gedrag daardoor veranderd? In veel gevallen is het afdoende om simpelweg te vragen wat de gast onthouden heeft van de informatie die je overgebracht hebt op het event. Is hun attitude jegens jouw merk veranderd? Zijn er zinvolle netwerken ontstaan met andere deelnemers? Meten 2 tot 4 maanden na het event is aan te raden.
TIP: Denk bij het meten van je ROI aan: het bereik op social media, het aantal bezoekers op de website, het gebruik en het zoeken van informatie via een eventapp, het aantal nieuwe klanten of extra sales en natuurlijk de enquête.
Stap 7: De zakelijke impact: ROI
De uiteindelijke business impact is het resultaat van menselijke acties. Voor consumentenevents vertaalt zich dat vaak in sales. Voor interne evenementen gaat het vaak om kostenreductie door grotere effectiviteit. Maar welk event of doel je ook meet, zorg ervoor dat je zo veel mogelijk achterhaalt of het effect de oorzaak is van het evenementenbezoek.
TIP: Door dezelfde meting uit te voeren bij een controlegroep, die het evenement niet heeft bezocht, kun je uitsluiten of het effect is beïnvloed door eventuele andere activiteiten zoals een reclamecampagne die tegelijkertijd liep.
Vertaal uiteindelijk de business impact naar keiharde euro’s om tot slot een echte ROI te meten: impact in euro’s – de kosten van het event : gedeeld door de kosten = jouw return on event.

Wil je een event met meerwaarde?

 

Bron: evenementorganiseren.nl

Comments are closed.