tips hybride evenement organiseren

Zo zorg je voor energie en verbinding tijdens jouw hybride event

Als we één ding hebben geleerd van de afgelopen maanden, dan is het hoe waardevol écht contact is. Een evenement gaat niet om informatie of kennis; die vinden mensen wel online. Een bijeenkomst draait om contact, verbinding en inspiratie. Vanwege corona, maar ook vanwege bijvoorbeeld kosten en reistijd, zullen we in de toekomst vaker hybride evenementen organiseren: sommige deelnemers zijn fysiek op locatie, anderen doen online mee.

Maar hoe zorg je er voor dat jouw hybride evenement écht slaagt? Hieronder 6 belangrijke tips:

1. Techniek is een middel, maar wat is het doel?
Natuurlijk is het schitterend: de beste camera en microfoons, prachtig grote schermen waarop de thuiswerkende collega’s worden getoond. Maar daar draait het niet om. Sterker, als de techniek te ingewikkeld wordt kan er ook meer misgaan. Vraag je eerst af wat het doel is en gebruik daar de techniek voor. Moet er informatie overgebracht worden? Dan is een opnamestudio misschien geschikter dan interactieve tools. Moet elke deelnemer te horen zijn? Gebruik dan goede microfoons óf een loopmicrofoon.

2. Maak actief deelnemen supereenvoudig
De meeste mensen willen best meedoen, maar slechts weinig mensen willen opvallen. Daarom krijgt de spreker die afsluit met ‘zijn er nog vragen’ weinig reactie. Hoe dan wel? Laat mensen éérst bedenken welke vraag ze nog hebben. Laat ze vervolgens die vraag opsturen via een online chatkanaal. Een moderator of dagvoorzitter kiest daar enkele interessante vragen uit. Hiermee voorkom je dat mensen gaan twijfelen of hun vraag interessant genoeg is en of ze als eerste hun hand moeten opsteken.

3. Mensen krijgen meer energie als ze mee mogen doen
Of het nu een vergadering, een congres of een beurs is: mensen zijn meer tevreden als ze actief hebben meegedaan. Hoe kunnen deelnemers bij jouw event iets doen? Vorm kleine groepjes (online en op locatie) waarin ze bespreken wat ze hebben opgestoken van de lezing. Of maak een game waar bezoekers aan mee kunnen doen. Laat raden hoeveel knikkers er in een pot zitten. Doe dat niet voor de mailadressen, maar juist om mensen actief mee te laten doen. Voor een bedrijfsevenement kun je een hybride pubquiz organiseren. Teams in de zaal of online moeten zoveel mogelijk vragen goed beantwoorden. Samen iets doen is leuker dan alleen maar luisteren.

4. Vergeet de smalltalk niet
Cliché, maar waar: ‘als de lunch goed is, dan is het congres geslaagd’. Dat komt niet alleen door het goede eten, maar ook omdat de informele gesprekken misschien wel de beste zijn van zo’n evenement. We organiseren online evenementen soms zo perfect, dat er geen ruimte is voor die smalltalk. Wil je een geslaagd hybride event? Organiseer dan die leuke koffiegesprekken. Plan bijvoorbeeld online inlooptijd en deel mensen die inschakelen direct in breakout rooms in. Groepjes van 3 tot 5 zijn vaak het meest geschikt. Geef ze een aantal leuke gespreksstarters mee, bijvoorbeeld in een vooraf opgestuurd pakket. Wat vind jij het meest interessante programmaonderdeel? Ben je eerder geweest? Wat hoop je vandaag op te steken? Je kunt iets vergelijkbaars doen in de pauzes. Dat kan online, maar je kunt mensen ook aanmoedigen om in de pauze met een mededeelnemer te bellen en ervaringen uit te wisselen. Koppel mensen die verschillende workshops hebben gevolgd, vorm buddy’s door de dag heen of laat ze zelf iemand kiezen.

5. Zorg voor afwisseling
Als jouw evenement een hele dag duurt, dan moet je zorgen voor variatie. Zorg voor afwisseling in de inhoud, maar ook in groepsgrootte en wat er van de deelnemers wordt verwacht. Van consumeren naar meedoen, van bewegen naar video: gebruik korte, afwisselende werkvormen.

6. Gebruik je live (offline) event kennis
Heel veel kennis over het organiseren van een live (offline) event kun je online ook goed gebruiken. Een soepel lopend programma, goede planning, warm welkom voor deelnemers en goede ondersteuning is online net zo belangrijk als in een zaal. Zoek de nieuwe kansen (interactie met 500 man is online vaak makkelijker dan in een zaal), besef je wat er mist (het contact is oppervlakkiger) en probeer het beste van beiden te realiseren.

Het VKOZ team met onafhankelijke event experts staat voor je klaar
Wij hebben ons het afgelopen jaar gespecialiseerd in 1,5 meter, online en hybride evenementen, zodat jij dat niet hoeft te doen! VKOZ neemt jou de last uit handen van het uitzoeken hoe je een veilig, verrassend en interactief event met langdurige impact kan organiseren. Wij werken graag met jou samen voor de beste oplossing, afgestemd op jullie wensen en budget.

Meer weten? Neem contact met ons op voor een gratis adviesgesprek. Bel 010-2107961 of stuur een mail naar info@vkoz.nl.

 

Bron: High Profile Events

Scroll naar boven