hybride evenement organiseren

Stappenplan voor het organiseren van een hybride evenement

Het kabinet heeft een openingsplan opgesteld om de komende maanden de samenleving langzaam weer te openen. In dit plan is ook het organiseren van evenementen opgenomen. Het is nog onduidelijk wat voor events er worden toegestaan en met hoeveel deelnemers. Maar het is waarschijnlijk dat we met kleinere groepen gaan beginnen. Wil je toch een groot evenement organiseren, dan kan dit in de vorm van een hybride event: een aantal gasten op locatie en de overige gasten nemen online deel. Hybride evenementen hebben veel voordelen, maar hoe bereid je je voor?

Naast lokale deelnemers, kunnen hybride events je helpen een sterke wereldwijde online community op te bouwen terwijl je het aantal mensen dat je samenbrengt beperkt. Je kunt zowel fysieke en digitale belevingen combineren, experimenteren met verschillende formats, en tegelijkertijd je fysieke en digitale publiek engageren. Allemaal voordelen. Maar hybride evenementen komen met hun eigen uitdagingen. En één daarvan is de workload.

Een fysiek evenement plannen is al stressvol. En het zelfde geldt voor online events. Daar heb je niet te maken met locatie, decoratie en catering, maar wel met digitale platformen, streaming en het samenstellen van een interactief programma is nog belangrijker. Beeld je nu even al deze acties tegelijkertijd in. Bij een hybride evenement heb je meer werk dan voorheen. Je combineert namelijk fysieke gasten en deelnemers op afstand. Je moet dus zowel de fysieke als digitale versie van je event klaarzetten. Niet de makkelijkste taak, daarom vind je hieronder een stappenplan voor het organiseren van een hybride evenement.

Stap 1: Voeg nieuwe rollen toe aan je planningsteam
Kans is groot dat je een fantastisch ‘fysiek’ team hebt. Bij een hybride event heb je ook collega’s nodig die verantwoordelijk zijn voor het online gedeelte. Nieuwe rollen dus! Een verantwoordelijke voor het virtuele podium bijvoorbeeld, en iemand die samenwerkt met je tech-partner. Je hebt ook een AV-professional nodig die de kennissessies gaat streamen. En als je kiest voor exclusieve digitale belevingen, dan heb je iemand nodig in je team voor de digitale backstage. Deze persoon connect met de online sprekers en providers van de belevingen (zoals yoga leraren, merkambassadeurs etc.) en helpt hen live te gaan op het virtuele podium. Ten slotte is het ook raadzaam om iemand te hebben die zich bezighoudt met het engagement bij de virtuele deelnemers.

Stap 2: Zorg voor multifunctionele online tools
Iets wat je ook moet overwegen, is de aankoop van nieuwe uitrustingen en digitale tools voor het online stuk van je hybride evenement. Een partner met een technisch platform voor je online gedeelte bijvoorbeeld. En wil je je online belevingen boosten, dan heb je waarschijnlijk een speciale studio om te streamen nodig. Of je kiest voor een kant-en-klare studio. Veel evenementenlocaties hebben inmiddels ook een studio en werken samen met een technische partner.

Stap 3: Beslis welk type van exclusiviteit je gaat bieden
Om je hybride model aantrekkelijk te maken, kan je het beste aparte belevingen creëren voor je fysieke en digitale gasten. Een fysiek element kan een lichtshow zijn, of live performers die interageren met het publiek. Voor het online gedeelte, kun je bijvoorbeeld een violist laten spelen voor dat publiek. Het geheim is goed te weten wat juist het verschil is tussen de fysieke beleving en de online ervaring en welke exclusieve sessies je voorziet.

Stap 4: Regel zowel fysieke als online netwerkmogelijkheden
Je online publiek heeft beperkte toegang tot het netwerkgedeelte. Zij kunnen geen koffiepauze nemen, gaan praten met andere deelnemers of spontane conversaties starten. Of wel? Je kunt hetzelfde bereiken via je technisch platform. Zo kunnen je deelnemers ook meetings plannen tijdens de uren die jij voorzien hebt om te netwerken.

Stap 5: Creëer een virtueel podium
Evenementenlocaties zijn er voor fysieke events. Virtuele podia creëren een beleving bij online evenementen. Daar kunnen je gasten het event zien, er praten, connecten, vragen stellen en genieten van de unieke online belevingen. Je wilt er ook de namen en de profielen van je sponsoren laten zien. Om dat virtuele podium goed neer te zetten, werk je het beste samen met een kwalitatieve software partner die deze oplossingen aanbiedt.

Stap 6: Beslis hoe je de online engagement gaat managen
Het is heel belangrijk om je online deelnemers geconnecteerd en geëngageerd te houden. Welke interacties en dynamieken ga je daarvoor inzetten? Bijvoorbeeld: hoe nemen je online gasten deel in de Q&A sessies en polls, hoe kunnen ze hun opmerkingen geven en hun mening delen? Hier is het ook belangrijk dat er iemand in je team de chat opvolgt, de live polls runt, en de vragen verzamelt bij de Q&A sessies.

Het VKOZ team met onafhankelijke event experts staat voor je klaar!
Een hybride evenement organiseren is dus dubbel zoveel werk. Maar ook je resultaten en de impact kunnen exponentieel groeien. Los van je vaste gasten, heb je een wereldwijd publiek dat je kunt aanspreken en linken aan je missie en doelen. Kan je wel wat hulp of advies gebruiken? Wij hebben ons het afgelopen jaar gespecialiseerd in veilige live, online en hybride evenementen, zodat jij dat niet hoeft te doen! VKOZ neemt jou de last uit handen van het uitzoeken hoe je een veilig, verrassend en interactief event met langdurige impact kan organiseren. Wij werken graag met jou samen voor de beste oplossing, afgestemd op jullie wensen en budget.

Meer weten? Neem contact met ons op voor een gratis adviesgesprek. Bel 010-2107961 of stuur een mail naar info@vkoz.nl.

online en hybride events van VKOZ in Rotterdam

Bron: eventplanner

Scroll naar boven