De Film Makelaar Rotterdam
DFM masterclass: How to become a Spielberg
1 april 2018
onvergetelijk moment door VKOZ
Hoe maakt VKOZ van jouw event een onvergetelijk moment?
29 april 2018
AVG voor evenementenbureaus

Article about AVG and events.

Nieuwe wet persoonsgegevens: dit moet je weten voor jouw event

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) vervangt per 25 mei 2018 de huidige privacywetgeving. De AVG (of GDPR) bevat regels voor het verwerken van persoonsgegevens. Deze nieuwe Europese wet dwing je tot meer actie en maatregelen wanneer je gegevens over bezoekers, deelnemers, klanten, personeel of andere personen vastlegt. De AVG heeft dus directe gevolgen bij het organiseren van jouw event.
Na 25 mei 2018 kan iedereen jouw organisatie op de naleving van de Europese Privacy Verordening aanspreken. Indien je daarin faalt, dan riskeer je naast een claim tevens een maximale boete van 20 miljoen euro of 4% van de jaarlijkse wereldwijde omzet.
Cyberrisico evenementenbranche
Cybercrime en verlies van privacygevoelige data vormen een reële dreiging voor bedrijven die met klant en/of bezoekers gegevens omgaan. De gevolgen kunnen dan ook een flinke impact hebben op jouw bedrijfsvoering als evenementorganisatie, en op die van je relaties. Vorig jaar bedroeg de landelijke schade door cybercrime 10 miljard euro. Maar niet alleen financieel zijn de gevolgen ingrijpend, denk bijvoorbeeld ook aan mogelijke reputatieschade.
Oorzaak en gevolg
Schadelijke of criminele aanvallen veroorzaken bijna de helft van alle inbreuken en vormt daarmee de grootste financiële schade. Het falen van het IT-systeem is verantwoordelijk voor een kwart van de inbreuken, maar ook nalatigheid is een grote factor: 27% van de inbreuken zijn te wijten aan de nalatigheid van medewerkers. Hieronder vallen ook gestolen en verloren (mobiele) toestellen en fouten gemaakt door derden.
Tips voor goede zorgplicht
Als professional in de evenementenbranche ben je verantwoordelijk voor de belangen van opdrachtgevers en richting derden. Doe dus ook alleen zaken met professionele toeleveranciers en partijen die met data van jouw klanten omgaan en ga zorgvuldig om met je klantgegevens.
• Check of jouw samenwerkende partijen goed zijn verzekerd voor aansprakelijkheid en cyberrisico.
• Zorg voor een beveiligde verbinding bij het versturen van klantgegevens of een inschrijfformulier.
• Vraag niet meer gegevens dan je nodig hebt.
• Leg goed uit waarom je de gegevens verzamelt.
• Bewaar de gegevens niet langer dan nodig.
• Vraag altijd toestemming voor het versturen van een nieuwsbrief.
• Zorg voor een goede bewerkerovereenkomst bij gebruik van een extern inschrijfsysteem.
Bron: Evenementorganiseren.nl

Comments are closed.