sponsor idee event
17 creatieve ideeën voor de sponsoren van je event
15 oktober 2019
RDM events
Samenwerking VKOZ en RDM Onderzeebootloods
17 december 2019
product launch

Hoe verhoog je jouw conversie met evenementen?

Evenementen zijn dé plek om relaties op te bouwen en te onderhouden met je publiek. Als je je merk wil promoten en connecten met je community, dan is een event de ideale manier om deze doelen te bereiken. Maar wat als je meer leads wil (en die later wil converteren naar klanten)? Kan een conferentie, seminar of product launch je dan helpen? Vast en zeker! Evenementen organiseren is dé manier om mensen te tonen hoe relevant en betrouwbaar je merk is.
Meer zelfs, evenementen zijn het ideale medium om vertrouwen op te bouwen en de aandacht van je publiek te trekken op je product of dienst. Met één event bereik je meer dan met je social media. Face-to-face interactie tussen je publiek en je merk (aka merkvertegenwoordigers, aka echte mensen) is zo krachtig dat, indien correct uitgevoerd, een event niet alleen leidt tot een hogere conversiepercentage, maar ook tot een grotere verkoop.
Hieronder een lijst met stappen die je het beste kan zetten, als je een evenement organiseert met als doel je conversie te verhogen en kwalitatieve leads binnen te halen:
Stap 1: ontwikkel een conversie funnel voor je evenement
Verwacht niet je conversiepercentage te verhogen als je geen conversie funnel hebt. Een conversie funnel zijn de stappen in de reis die de koper maakt. De HubSpot conversion funnel is de meest populaire. Gebaseerd op vier niveaus, focust die op:
• het aantrekken van mensen en zorgen dat ze geïnteresseerd raken in je merk
• je publiek converteren in leads
• je leads transformeren tot betalende klanten
• je klanten verwonderen en ze nog meer van je producten laten houden
Om het eenvoudiger te houden, is er een funnel met drie trappen:
• de top van de funnel, mensen die zich nog niet bewust zijn van hun uitdagingen
• het midden van de funnel, mensen die een oplossing voor hun probleem aan het zoeken zijn
• het onderste van de funnel, mensen die verschillende merken vergelijken om de beste oplossing voor hun uitdagingen te vinden
Als deze buyers journey duidelijk in je hoofd zit, dan ben je in staat om je event zo op te zetten dat je de mensen in verschillende stadia in de funnels aanspreekt.
Stap 2: nodig alleen gekwalificeerde gasten uit
Wanneer je een evenement plant, zorg dan dat je exact weet wie je ideale gast is. Definieer de vereisten waaraan deze mensen moeten voldoen. De juiste registratieformaliteiten zorgen er voor dat je enkel gekwalificeerde deelnemers hebt op je event.
Stap 3: vergezel je deelnemers op hun lead journey
Het automatiseren van je conversie funnel op je event? Vergeet het! Je hebt te maken met mensen, en die wensen persoonlijke aandacht. Zorg ervoor dat je team klaar is om alle vragen van je gasten te beantwoorden. Ontwerp je event ook rond de uitdagingen waar je leads voorstaan en voorzie diverse oplossingen die mensen onmiddellijk kunnen toepassen. Dit is een bewijs van jouw verbintenis om je publiek en gemeenschap te bedienen. Los van dat, ontwikkel zeker een post-event strategie, door je gasten relevante e-mails te sturen die hen aanzet tot actie.
Stap 4: creëer ervaringen voor elk stadium in de conversie funnel
Neem even de drie stappen uit de conversie funnel er terug bij. Ontwerp dan verschillende belevenissen voor de deelnemers in elk stadium. Voor zij die in de top van de funnel zitten, kun je een rondetafelsessies organiseren met sectorspecialisten die verschillende uitdagingen bespreken en hoe ze te overkomen. Voor zij die zich in het midden van de funnel bevinden, organiseer je bijvoorbeeld een waardevolle workshop. En voor de deelnemers onderaan in de funnel, kun je een productpresentatie voorzien. Elke funnel heeft eigen karakteristieken, segmenteer dus ook je publiek zo.
Stap 5: voorzie duidelijke Call To Actions
Je verhoogt je conversiepercentage ook door specifieke CTA’s op te zetten voor de verschillende funnel stadia. Bijvoorbeeld, voor het publiek in het hoogste niveau van de funnel kun je waardevolle content laten downloaden die hen in staat stelt om hun uitdagingen beter aan te kunnen. Aan het publiek in het midden van de funnel kun je vragen om je content te evalueren zodat jij je product of dienst beter kunt vergelijken met andere opties. Voor de gasten onderaan in de funnel, voorzie je een contact met iemand van je verkoopteam voor een demonstratie. Op deze manier verhoog je je kansen tot een hogere conversie percentage.
Samenvatting
Converteer je gasten tot leads en klanten. Events zijn krachtige communicatie- en marketinginstrumenten in de veronderstelling dat je echte waarde biedt aan je deelnemers. Zo verhoog je je conversie rate. Om dat te bereiken, zorg dat je een conversie funnel hebt. Nodig het juiste publiek uit. Vergezel je gasten door hun hele ervaring en zet verschillende dynamieken op voor elk stadium in de funnel. Ten slotte, voorzie je gasten van duidelijke call to actions en trek ze dan aan boord als leads en klanten.
Hulp nodig? Neem contact op met VKOZ events & communicatie.
Bron: eventplanner.nl

Comments are closed.