Euromast Rotterdam
Uitkomsten van het VKOZ onderzoek naar zakelijke evenementen
13 mei 2019
enquêtes voor je event
Tips voor enquêtes voor, tijdens en na je event
17 juni 2019
trends in evenementen

Dit zijn de trends in de evenementenbranche op dit moment

Nederlandse bedrijven organiseren steeds meer evenementen en het grootste deel van de marketing- en communicatiebudgetten gaat naar live communicatie. De ontwikkelingen in de evenementenbranche gaan snel, want je wilt je bezoeker blijven verrassen. VKOZ heeft onderzoek gedaan naar events in het Rotterdamse bedrijfsleven. In het vorige artikel hebben wij de uitkomsten van de enquête op een rijtje gezet. In dit artikel gaan we verder in op de algemene trends in evenementen.
Event-app
Volgens Bano is een van de grootste trends in de eventindustrie op dit moment de event app. Door middel van deze app wordt er een uniforme en boeiend merkervaring voor de bezoekers gecreëerd. Door deze app zullen bezoekers nog enthousiaster raken en meer betrokken zijn bij je evenement. De event app is een mobiele applicatie die speciaal is ontwikkeld voor bezoekers en dient voorafgaand het evenement gedownload te worden. Events apps zijn belangrijk voor de communicatie tussen de bezoekers, voornamelijk aan de start van het evenement. Het uiteindelijke doel van de event app is om het event te verbeteren door het creëren van een meer intuïtieve, saamhorige en mobielvriendelijke ervaring. (Bano, 2018)
VR tijdens evenementenVirtual en augmented reality
Volgens Bano blijven de hedendaagse technologische ontwikkelingen ook in de evenementenbranche niet achter. Virtual en augmented reality worden gezien als een van de grootste trends op het gebied van innovatie in de evenementenbranche. Beide kunnen worden ingezet om zo de bezoekers een unieke ervaring te bieden. Virtual reality is een volledig door een computer gegenereerde driedimensionale omgeving. Augmented Reality combineert computer gegenereerde elementen met de werkelijkheid. (Bano, 2018)
Events steeds vaker ingezet voor direct contact
Met de toenemende digitalisering wordt echt face-to-face contact steeds zeldzamer. De online communicatiemogelijkheden die er zijn zoals social media, chats en e-mail voelen vaak toch onpersoonlijk en afstandelijk aan. Er is dus een stijgende behoefte aan direct contact en dit heeft vooral te maken met het creëren van betrokkenheid. Betrokkenheid onder de werknemers of klanten is belangrijk en hierbij is persoonlijk contact een must. Hierbij kunnen evenementen een goede bijdrage aan leveren. Events geven namelijk de ruimte om in een prettige omgeving te communiceren met je doelgroep. (Dutour, K., 2018)
LinkedIn Events
In 2019 komt er een nieuwe feature dat ideaal is voor evenementen, namelijk: LinkedIn Events. Met LinkedIn Events kunnen eventorganisatoren hun event aanmaken en promoten op LinkedIn. Deelnemers kunnen zich hiervoor aanmelden en vervolgens met andere deelnemers in contact komen. Je kunt daarnaast ook als deelnemer berichten plaatsen op de tijdlijn en in contact blijven zodra het evenement is afgelopen. Deze functie kan dus perfect fungeren als netwerktool voor alle gasten (deelnemers) die naar het evenement komen. (NBC, 2018)
Google trends grafiekFestivaltrend en toetreding generatie Z
De afgelopen jaren is er een flinke groei te zien in het ‘festivaliseren’ van zakelijke evenementen. Dit komt onder andere door de toetreding van een totaal nieuwe generatie, namelijk generatie Z. Deze generatie is nieuw op de arbeidsmarkt en veranderen de behoeften die daarmee gepaard gaan. Zo wil deze generatie bijvoorbeeld ondergedompeld worden in volledige ‘ervaringen’, die vervolgens deelbaar zijn naar de buitenwereld. Het zakelijk festival is hier dus een goed voorbeeld van. Op de grafiek is te zien dat de trend ‘festival’ in het type ‘conferentie’ een stijgende lijn is. (NBC, 2018)
Events met een maatschappelijk doel
De laatste jaren is ‘purpose’ van een evenement steeds belangrijker aan het worden. Dit houdt in dat het dienen van een maatschappelijk doel belangrijk is en moet bijdragen aan een betere wereld. Organisaties en grote corporates worden anno 2019 steeds meer ‘purpose driven’. Hierbij speelt generatie Z ook een belangrijke rol. Zij zijn namelijk meer maatschappelijk betrokken en vinden het daarom ook belangrijk dat een organisatie een heldere ‘purpose’ heeft. Deze trend zie je ook in de zakelijke evenementen. Er wordt steeds meer aandacht besteed voor no-waste op events en milieuvriendelijke locaties. (NBC, 2018)
Groeiende eventbudgettenStijging eventbudget
Uit onderzoek onder de opdrachtgevers van evenementen is gebleken dat het goed gaat met de evenementenbranche. In de grafiek is te zien dat het evenementenbudget is gestegen met 36% in 2016 ten opzichte van 2015. Het onderzoek dat sinds 2011 wordt gedaan, laat zien dat de meeste evenementen in 2016 plaatsvonden. In 2012 was er nog sprake van een krimping van de budgetten bij bijna de helft van de opdrachtgevers, maar er heeft nu een groei van ruim een derde van de opdrachtgevers plaatsgevonden wat betreft het eventbudget. Gemiddeld groeide het aantal evenementen van de opdrachtgevers met tien evenementen, namelijk: van 17 evenementen in 2012 naar 27 evenementen in 2016. (Effectmeting, 2016) Door het IPA Bellwether onderzoek is de Engelse situatie beschreven wat betreft de eventbudgetten. Deze verhoudingen in de budgetten geven een goed beeld van de marketingbudget-verdeling. Het onderzoek toont namelijk aan dat de budgetten voor eventmarketing al zeventien kwartalen op een rij groeien. Het budget voor events is van de totale marketingbudget 5,5%, dit is na het internet van 10,9% het grootste aandeel wat betreft de uitgaven van het marketingbudget in het Verenigd Koninkrijk in 2017. (Eventbranche, 2018)
Bron: Britt Vaarwater

Comments are closed.