partners van VKOZ
De partners van VKOZ
24 november 2017
picture Rotterdam by Jeff Appeldoorn
Over Erasmus Tours: ontdek de stad Rotterdam
1 december 2017
communicatie trends 2018

Dit zijn de communicatietrends voor 2018

Logeion, de beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, heeft haar 4 communicatietrends voor 2018/2019 benoemd:
•  creating shared value
•  always spot on
•  van netwerk naar bubble
•  verbeelden en beleven
Vooral die laatste lijkt een pleidooi voor live communicatie. Zo spreekt Logeion over de doorontwikkeling naar beleving.
Logeion komt iedere 2 jaar tot een set van trends, die ‘uitdagingen’ voor communicatieprofessionals en hun organisaties beschrijven. Voor 2018 en 2019 zijn dit de vier trends, waarbij de vierde trend koren op de molen is van de live communicatieprofessional, maar ook de andere 3 trends zijn prima te vertalen naar het vak van live communicatie en eventmarketing.

De impact van communicatie is in toenemende mate afhankelijk van verbeelding en beleving. (Logeion Trends 2018/2019)

Creating shared value
Het creëren van gemeenschappelijke waarde met en voor anderen is in toenemende mate van belang. Dit gaat een stap verder dan ‘corporate social responsibility’. Het gaat erom dat organisaties economische waarde creëren op zo’n manier dat dit ook voordelen voor anderen oplevert; in gezamenlijkheid, gekenmerkt door wederkerigheid en als ‘licence to operate’.
Always spot on
De ontwikkeling van technologie biedt exponentieel veel manieren voor organisaties om in te spelen op individuele behoeftes en gedrag. Steeds meer organisaties laten zien dat dit ook kan. Dat zet de verwachtingen op scherp: Continue on the spot / continue close by.
Van netwerk naar bubble
Netwerken worden steeds meer gesloten en zijn gestoeld op gelijkgestemden. Netwerken ontwikkelen zich steeds vaker door tot ‘bubbles’; het verschil tussen vluchtige groepen en verankerde groepen. Vooral ingegeven door overtuiging en vaak met een onzichtbare groepsdynamiek voor de buitenwereld. Het is een uitdaging om aansluiting te blijven zoeken bij deze ‘bubbles’.
Verbeelden en beleven
Er is sprake van een doorontwikkeling van tekst naar beeld naar beleving. Met name die laatste is een nieuwe dimensie in het communicatievak. De impact van communicatie is in toenemende mate afhankelijk van verbeelding en beleving. Met als nieuwe toepassingsmogelijkheden ‘Virtual- en Augmented Reality’. In de enorme hoeveelheden van informatie is het steeds belangrijker te bekijken hoe je nog impact kunt hebben. Technologie en oog hebben voor communicatie gericht op andere zintuigen, bieden nieuwe mogelijkheden.
Betekenis van de trend ‘Verbeelden en beleven’ voor communicatieprofessionals
• Meer samenwerking en inspiratie zoeken met andere vakgebieden als industrial design, gaming industrie, neurologie en gedragswetenschappen.
• Oog hebben voor mogelijkheden van communicatie op verschillende zintuigen, bijvoorbeeld met de inzet van nudging.
• Specialistische rol in het zoeken naar nieuwe vormen van communicatie.
Logeion is de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, met ruim 3.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van bijna 70 jaar vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak.

Wil je een keer sparren over hoe je deze trends kunt toepassen op jouw event?
Bel of mail VKOZ

 

Bron: EventBranche en Logeion | Foto: Freepik

Comments are closed.