tips online evenement organiseren
Handig! Heel veel praktische tips voor je online evenement
1 december 2020
VKOZ return on investment
7 stappen om de ROI van jouw event te berekenen
21 december 2020
VKOZ event trends 2021

Dit zijn de 9 eventtrends van 2021

Het einde van het bijzondere jaar 2020 nadert en dit betekent ook dat we vooruitkijken naar het nieuwe jaar. Live communicatie en experience marketing maken de afgelopen jaren een steeds belangrijker onderdeel uit van de strategie van organisaties. Het was dan ook een uitdaging om dit jaar anders naar onze evenementen te kijken. Organiseer je deze online, live met 1,5 meter afstand of hybride? Hoe bereik je dezelfde doelstellingen en langdurige impact? Hoe kun je verbonden blijven met je doelgroep?
Wij hebben de verschillende ontwikkelingen, voorspellingen en trendrapporten samengevat in onderstaande top 9 eventtrends van 2021:
Trend 1: Hybride evenementen blijven
Door het verbod op grote bijeenkomsten, of gebrek aan capaciteit, zijn veel evenementen het afgelopen jaar (deels) naar online geswitcht. Waar het online aspect en livestreaming voorheen zaken waren die weinig prioriteit hadden, is het nu vaak een noodzakelijke. Natuurlijk bereik je jouw doelgroep liever live, maar ook online liggen er een aantal kansen. Zoals:
• Je kan je bereik vergroten en je bent niet meer gebonden aan de maximale capaciteit van een locatie.
• Er kan vanuit iedere huiskamer of werkplek aan je evenement worden deelgenomen. Dit scheelt reisbewegingen en verlaagt de drempel tot deelname.
• Je creëert nieuwe manieren van interactie. Live krijgen de deelnemers de volledige beleving en contact met de spreker, terwijl online deelnemers direct feedback kunnen geven en polls kunnen invullen.
De komende tijd verwachten wij meer hybride evenementen: de kracht en beleving van live, gecombineerd met het grote bereik en het plaats onafhankelijke aspect van online. Hierbij is het belangrijk dat live en online tot in perfectie geïntegreerd zijn en zowel de online als de live doelgroep zeer impactvol geraakt worden.
Trend 2: Vaker kleine events in plaats van 1 grote
Ook in 2021 is het nog onzeker of we grote evenementen met duizenden bezoekers uit het hele land gaan zien. Maar weer een jaartje overslaan is geen optie, omdat je de noodzaak hebt om met je doelgroep te binden. Daarom verwachten wij dat we komend jaar een verschuiving gaan waarnemen naar meerdere kleinere events in plaats van jaarlijks 1 grote. We zullen meer een ‘roadshow’ concept gaan zien, waarbij op verschillende plekken een kleinschaliger evenement wordt georganiseerd. Of waarbij een deel van de kleinere evenementen volledig online plaatsvindt. Gasten melden zich aan voor 1 live event en krijgen bijvoorbeeld digitaal toegang tot alle andere events.
Trend 3: Online netwerken komt van de grond
Eén van de belangrijkste elementen van een live event is netwerken met andere deelnemers. Bij een online event is netwerken een stuk lastiger toe te passen. Volgens onderzoek van Bizzabo vindt 69% van de online eventorganisatoren het faciliteren van online netwerken de grootste uitdaging. Je wilt elkaar immers in de ogen kunnen kijken en de emoties van iemand zien. Wij verwachten dat hier in 2021 meer goede oplossingen voor komen. Denk bijvoorbeeld aan een virtuele netwerkruimte, waarbij je in de pauzemomenten automatisch wordt gematcht met een voor jou interessante deelnemer. Iemand met dezelfde achtergrond, interesses of functieprofiel. Of voeg een spelelement toe, zoals een quiz of een escape room, die je samen met een groepje relevante deelnemers kunt uitvoeren.
Trend 4: Online: van communiceren naar beleven
Waar we in 2020 met de hele eventindustrie vooral uitvogelden hoe een online event überhaupt vormgegeven kon worden, zullen we hier volgend jaar volwassener in zijn. Tot nu toe zagen we online events voornamelijk terug in talkshow settings of een livestream van de presentaties. De focus lag met name op het vertalen van de inhoud naar een online format. Maar eventorganisatoren zijn altijd op zoek naar vernieuwing. In 2021 zullen we daarom meer manieren gaan zien om ook voor online deelnemers een ultieme beleving te creëren. Bijvoorbeeld in de vorm van audiovisuele shows, meer interactiemogelijkheden of virtueel entertainment.
Trend 5: Next level contentmarketing
Als je een hybride of online event organiseert, is er na afloop een flinke dosis digitale content beschikbaar. Al je gestreamde presentaties en interviews zijn te hergebruiken in de opvolging van het event en voor de promotie van volgend jaar. Knip, plak en hergebruik stukken van een bepaalde presentatie als social media video. Schrijf de inhoud van een sessie uit in een blog op je website. Of gebruik alleen de audio van een interview en maak er een podcast van. De mogelijkheden voor het creëren van content zijn door online en hybride events eindeloos. Ook zal het begrip premium contentmarketing aan populariteit winnen. Met deze contentstrategie deel je waardevolle kennis van zeer hoge kwaliteit tegen betaling met je doelgroep. Bijvoorbeeld in abonnementsvorm of on demand. Er ligt namelijk anno 2021 een oceaan aan gratis content open en bloot op het internet. Mensen zijn steeds meer op zoek naar écht waardevolle informatie en als die relevant is, betalen ze daar met plezier voor.
Trend 6: Groei van all-in-one online eventplatformen
Het afgelopen jaar is er veel veranderd in het organisatieproces van je evenement. Er is onder andere een nieuw ‘format’ bijgekomen (online) en er zijn nieuwe tools en software nodig. Op dit moment zien we dat er veel verschillende tools worden gebruikt bij het organiseren van een (online) event. Mails worden verstuurd vanuit Mailchimp, deelnemersregistratie vindt plaats in Eventbrite, de livestream wordt via Vimeo weer naar een ander platform gestreamd en er wordt ook nog een aparte stem- en feedbacktool gebruikt. In 2021 zullen we nieuwe platformen en tools zien ontpoppen om organisatoren écht te ontzorgen.
Trend 7: Meer investeren in interne events
Door het massale thuiswerken in 2020 zijn veel kantoorruimtes geslonken en vergaderingen geschrapt. Veel organisaties worstelen met de betrokkenheid en afstemming onder het personeel, omdat hun medewerkers op afstand werken. Daarom is het relevanter dan ooit om de interne communicatie naar een hoger niveau te tillen. We verwachten dat we daarom in 2021 een flinke stijging gaan zien in het aantal personeelsbijeenkomsten en interne evenementen. Of dit nu live is of online. Denk bijvoorbeeld aan een maandelijkse virtuele meetup met het hele personeel, waarbij telkens een andere afdeling doelen of hoogtepunten presenteert. Of organiseer een live kennisevent voor je eigen medewerkers met boeiende sprekers. Het is in 2021 cruciaal om de interne betrokkenheid te stimuleren. En hoe kan dat beter dan door regelmatig samen te komen?
Trend 8: De ROI was nog nooit zo belangrijk (en zo goed meetbaar)
De coronacrisis heeft logischerwijs bij veel organisaties de hand op de knip gelegd. Marketingbudgetten worden kritisch onder de loep genomen en resultaten tellen zwaarder dan voorheen. Dit geldt zowel voor jou als eventorganisator, maar ook voor sponsoren, standhouders en deelnemers. In 2021 zal het daarom nog belangrijker worden om de ROI (Return On Investment) van je evenement goed in kaart te brengen. Niet alleen om intern draagvlak te creëren, maar ook om sponsoren te overtuigen. Gelukkig biedt de opkomst van hybride evenementen veel nieuwe manieren om data te verzamelen en je evenement inzichtelijk te maken. Zo kun je meetbaar maken welke acties zij ondernemen bij het deelnemen aan je event en beter achterhalen welke interesses zij hebben. Ook sponsoren kunnen precies zien hoeveel deelnemers op hun uitingen hebben geklikt of hun sessie hebben bekeken. Doordat alle data online verzameld wordt, kun je deze ook eenvoudig in een rapportage of dashboard weergeven. Zo wordt het nog beter inzichtelijk wat de ROI van het event is.
Trend 9: Een heel nieuw level van belevenismarketing
Veel merken en organisaties zetten experience marketing in om een memorabele ervaring te creëren onder hun doelgroep. Een ‘wauw’-effect creëren, waardoor zij een connectie opbouwen met jouw bedrijf of merk. Maar veel manieren waarmee deze vorm van merkactivatie voorheen werd ingezet zullen we in 2021 (nog) niet terugzien. En dat terwijl persoonlijk contact nu belangrijker is dan ooit. Daarom zullen merken andere manieren moeten vinden om beleving en verbintenis te creëren bij hun doelgroep. Wij verwachten dat er in 2021 veel meer kleine, lokale merkactivaties zullen plaats vinden. Merken zullen meer inspelen op relevante communities in plaats van het grote publiek. Zowel online als offline.
Het VKOZ team met event experts staat voor je klaar!
Wij hebben ons de afgelopen maanden gespecialiseerd in 1,5 meter, online en hybride events, zodat jij dat niet hoeft te doen. VKOZ neemt jou de last uit handen van het uitzoeken hoe je een veilig, verrassend en interactief evenement met langdurige impact kan organiseren. Wij maken ook in 2021 van jouw event een onvergetelijk moment! Volg ons op social media en blijf op de hoogte van de laatste trends, tips en inspiratie.
Organiseer jij binnenkort een evenement? Laten we samen sparren. Online of met gepaste afstand.
Bel of mail VKOZ
Bron: NBC congrescentrum en Eventbranche.nl

Comments are closed.